Internetmarknadsföring

Hur man rankar högt i Google

Det finns 100-tals faktorer som avgör vilken sida som hamnar högt på en given sökning, och Google kommer förstås aldrig avslöja helt hur det ligger till.

Dock kan man med uteslutningsmetoden fastställa att de viktigaste faktorerna för att hamna högt i sökmotorer är:

  • Stege mot himlenInkommande länkar från andra hemsidor. Detta skickar signaler till Google om att just din sida är värd att hamna högt.
  • Kvaliteten på innehållet är A och O. Det ska inte vara några felstavningar eller grammatiska fel, och man ska använda sig av styckeindelningar, oordnade listor, beskrivande rubriker samt illustrerande bilder, etc.
  • Desto mer engagerande innehåll sidan har, desto längre dina besökare interagerar med den och ju fler artiklar de läser per besök desto mer ”kraft” får din hemsida.
  • Olika tekniska aspekter som vi inte behöver gå in på mer detaljerat i denna artikel (det tekniska är det enklaste att tillgodose).

Om artikeln innehåller video som dessutom kommer från en kanal som kopplats till hemsidan (eller ligger på värdsidans server) ger detta en positiv effekt för dina möjligheter att ranka högt.
Just detta med video är något som blir allt viktigare, och kommer antagligen inom några år att vara helt nödvändigt. Vi föreslår att ni börjar förbereda er för detta redan nu.

Nu finns det också de som hävdar att ”likes och tweets” från Facebook och Twitter och andra typer av signaler från sociala medier och kanaler påverkar rankningen i sökmotorer. Vi har dock gjort flera tester och inte hittat någon anledning till att tro att så är fallet (i skrivande stund).
Det finns dock andra goda anledningar till varför man ska satsa på en stark närvaro i Sociala Medier. Välj inte att arbeta med alla Sociala Medier, utan fokusera på en eller två där dina kunder finns och gör det bra!

Nyckelorden för att lyckas i sin strategi med att ranka högt på Google är kvalitet, variation, långsiktighet och tålamod.

Google Adwords för den otålige

Det finns emellertid en genväg för dig som vill nå ut snabbt till dina kunder. Behöver du synas idag? Det kan du göra genom att annonsera på Google.

För dig som snabbt vill nå nya kunder är PPC bästa alternativet. Bland de olika PPC-alternativen är Google Adwords överlägset mest effektivt. Vad är PPC? Akronymen står för ”Pay Per Click”, det vill säga att man betalar för att få fler besökare. Det uppstår bara en kostnad då någon trycker på just din annons (som hamnar högst upp, längst ner eller till höger om Googles ”organiska” sökresultat). Priset för ett klick varierar och baseras på en rad olika faktorer, bland annat konkurrensen inom nischen. Läs mer om vårt PPC-paket.

Enligt undersökningar så klickar ungefär 15-20 % av alla Google-sökare på betalda annonser. Att ranka högt i det naturligt resultatet, genom kvalitet, ger nästan alltid bäst ROI, men PPC är ett ypperligt alternativ som kan användas för att öka ditt företags synlighet innan arbetet med att synas i det naturliga (organiska) gett önskat resultat.

Oavsett om du väljer att satsa på organiskt sök och/eller betald trafik via Adwords har vi på Nova Ranking erfarenheten, kompetensen och verktygen för att ta dig uppåt. Vi sätter samman de individuella delarna till en helhet som genererar flera besökare och bättre konvertering för ditt företag.

Tagged as: , ,